Alla har rätt till en trygg idrott
2023-02-22 16:07

Styrelsen för Borlänge Gymnastikklubb (BGK) vill med detta inlägg informera om att
vi tagit del av Uppdrag granskning och flera andra mediers reportage angående förhållanden inom bland annat gymnastiken i landet.

BGK:s förhållningssätt är fortsätta att arbeta efter Barnkonventionen, Riksidrottsförbundet (RF) och Bris ”Barnens spelregler” samt RF:s ”Skapa trygga idrottsmiljöer”.
BGK:s utbildningssatsning är också en invenstering i att säkerställa värdigt, respektfullt bemötande av våra ungdomar i hallen.

BGK ska vara en trygg plats att vara på där också glädje och gemenskap är viktiga faktorer.
Varje kräkning är oacceptabel. RF arbetar tillsammans med alla, bland annat BGK
för en trygg idrott och efterlevnad av idrottens värdegrund och uppförandekoden. Under åren har Svenska Gymnastikförbundet (SvGF) utvecklat och tillsatt en gymnastikombudsman (GymO).

Känner du någon eller har du blivit utsatt och har behov att komma i kontakt med någon?
BGK har en trygghetsansvarig som du kan komma i kontakt med via mejl, trygghetsansvarig@borlangegk.se
GymO kan du nå på gymanstikombudsman@gymnastik.se
På RF:s hemsida finns det en visselblåsarfunktion. Länk till RF visselblåsarfunktion

Bris – Stödlinje för idrottsledare 077-440 00 42

Avslutningsvis vill vi att våra utövare och ledare i BGK känner att det är en plats för glädje och gemenskap för alla. Har du frågor eller funderingar kontakta gärna vår trygghetsansvarig som lotsar frågan vidare till rätt instans.

Barnens spelregler

Trygg och inkluderande idrott